Sy en kaffekasse

Jag har sytt några kassar och kommit fram till ett i mitt tycke bra sätt att sy den och vill dela med mig.

Börja med att klippa bort botten och ovankanten på kaffeförpackningarna, diska och låt torka. Vik till sidan så att så mycket som möjligt av framsidan syns. Lägg två påsar omlott på varandra och sy ihop. Jag vill inte ha med gavlarna på påsarna då jag tycker att mönstret blir för plottrigt.

Sy 9-10 stycke på varandra, klipp bort gavlarna från baksidan. Sy ihop till en ring och klipp bort sista gaveln.

Gör en till och lägg räta mot räta och sy ihop. Se till att bägge kommer på rätt håll så att inte mönstret bli upp och ner.

Vänd ut så att rätan är inåt.  Botten sys genom att vika in kanterna och sy rakt över längs botten.

Då ser botten ut så här:

Vänd hela kassen rätt. Sy fast handtagen.

Sy ihop fodret  men lämna en öppning för att vända kassen. Trä på fodret på kassen och sy ihop ovankanterna.

Dra ut väskan genom öppningen i fodret.

Stoppa ner fodret i kassen.

Sy fast fodret i ovankanten.

Klart.

Det här inlägget postades i återbruk, sömnad. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Sy en kaffekasse

  1. Emma Fransson skriver:

    Detta ska jag testa, ska få tomma kaffepaket på posten 🙂

  2. Karin skriver:

    Vilken sömn använde du? 🙂

  3. Yvve skriver:

    Vilken ball väska!! Jag blev tveksam på just att få till botten, förstod inte riktigt. Skulle du kunna förtydliga litet. Kanske både bild och text så att t o m en annan fattar 🙂 🙂

  4. Marianne Nerén skriver:

    Hej! Vad använder Du till handtag? Eller vad kan man köpa band till handtag.?

Kommentera

